webzeeuwslicht2019

Zeeuws licht stoer vee

Hetty de Wette (Burghsluis), Catrien van Amstel en Leo van den Bos (Ouddorp)

zaterdag 17 augustus t/m zo 8 september

Alle dagen open, van 11 tot 17 uur, maandagen gesloten.
Toegang gratis

 

Hetty de Wette (Huizen)

Hetty groeide op in Austin, Texas.
Maar inmiddels woont ze met haar man in een honderd jaar oud huisje aan de rand van de Oosterschelde, op de kop van Schouwen, dichtbij de zee.        

Hetty schildert al  meer dan 35 jaar. Het strand, de duinen, de polder zijn haar voornaamste inspiratiebron. Ze heeft haar eigen stijl ontwikkeld. Ze exposeert regelmatig in Nederland en (minder vaak) in de Verenigde Staten. 

Kijken naar haar schilderijen is op zich al een genoegen. Opvallend daarin is dat in haar landschappen geen mens te bekennen is. ‘Hier en daar zijn voetstappen in het zand te zien, maar de wandelaar zelf is niet aanwezig.

"Veel kunstenaars schilderen van foto's", zegt Hetty, "maar de impressionisten waren gefascineerd door hoe echt licht op een bepaald moment in het oog valt." Ze wandelt over de stranden, de duinen en dijken van haar eiland, schildersezel en benodigdheden op haar rug, schildert ze op één plek en verplaatst zich vervolgens naar een ander, wanneer het licht verandert. "Eilandlicht is speciaal", het is 'lichter' licht, meer diffuus. Ze noemen het "Zeeuws licht".

  • Hetty de Wette: Koudekerkseweg 10, 4328NP Burgh-Haamstede, 0111-653532 / 0645037323, hettykuhn@gmail.com 

Catrien van Amstel (Ouddorp)

Catrien van Amstel volgde aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten te Amsterdam, eerst de schildersopleiding (1970–1974) en vervolgens  beeldhouwopleiding (1974–1978). In 1979 won zij de 1e prijs van de Prix de Rome ’79 in de Monumentale Beeldhouwkunst.

Catrien maakt vrouwenbeelden in vele varianten. Oervrouwen, kleine vrouwenbeelden, als bron van vitaliteit en kracht. Uitgangspunt is een keiachtige vorm of rotsformatie, die goed in de hand ligt. Plastisch, stevig en globaal van vorm. Het zijn figuratieve beelden met een verborgen abstractie.

Maar ook grotere vrouwenfiguren, deze zijn ranker en lichter en architectonische beelden. Ze zijn anoniemer en monumentaler. Niet expliciet man of vrouw. Bij het maken deden de vormen Catrien denken aan gebouwen, aan muren en torens en binnenplaatsen. En driehoekige beelden, deze zijn toverachtige wezens. Eerst eenvoudig en robuust, later hoger op de poten en lichter van vorm, geïnspireerd op werktuigen in de open lucht, zoals landbouwmachines op een akker, die voor haar iets van een dier hebben, of hijskranen die net wezens worden. 
Naast vrouwenbeelden maakt Catrien dierenbeelden, zoals koeien, gekke, onhandige, dwaze beesten, net doosjes op poten; wel damesachtige poten.
Herten, prachtige feestelijke beesten, rank en sterk. Het zijn bijna surrealistische verschijningen, met wonderbaarlijke bouwwerken op hun hoofd.


Leo van den Bos (Ouddorp)

Leo van den Bos (03-05-1951) studeerde 5 jaar aan de Kunstacademie te Rotterdam (1971-1976) en 2 jaar aan de Rijksacademie te Amsterdam (1976-1978). Hij woont en werkt in Ouddorp op Goeree Overflakkee. Zijn beelden ontstaan op het snijvlak van abstract en figuratie. Steen, hout, staal, beton en brons zijn de materialen waarin de beelden gestalte krijgen. Beelden en objecten in de openbare ruimte staan o.a. in Schelluinen, Stedebroeck, Emmen, Utrecht en Zwolle.

Het beeld in Geldermalsen met de drie paarden plaatste Leo als een blok tegenover het vrij massief uitgevoerde gemeentehuis. De schuingeplaatste halzen en de vele benen van de paarden weerspiegelen de schuine dakvlakken en de vele raamstijlen van het gebouw. Paarden werden in het oude Geldermalsen gebruikt om de fruitoogst binnen te halen.

Catrien en Leo exposeerden in de 20e eeuw ook al in Stroomhuis Neerijnen

  • Catrien van Amstel en Leo van den Bos: Boerderij “de Kraai”, Groenedijk 1, 3253 LB Ouddorp, 06 2519 2519, lwvdbos@gmail.com