web marion kamperDubbelexpositie Bart Berbers & Marion Kamper

Tussen KUNST en LICHT 

t/m wo 30 sep

dagelijks van 11 tot 17 uur; m.u.v. de maandagen
toegang en parkeren gratis

web DICKSMIT.ILL2

Dubbelexpositie bloemstillevens en figuratieve sculpturen

Dick Smit & Lothar Vigelandzoon

   t/m zo 19 apr 

open van 11 tot 17 uur
's maandags gesloten, maar op 2e Paasdag 6 april wel geopend
toegang vrij, gratis parkeren

EXPRESSIE en AAIBAAR
Karel Loman, schilderijen
Peter Petersen, beelden

Te zien van dinsdag 30 juni t/m zondag 26 juli

expositie juli20 2Karel Loman
Karel schildert expressionistisch met heldere, levendige kleuren. Hij werkt voornamelijk met aquarel- en temperaverf. Zijn onderwerpen vindt hij onder meer in de landschappen van Nederland en Zuid-Europa. 
Ook de rivier heeft een grote aantrekkingskracht op hem. Vaak is hij met zijn schildergereedschap bij de rivier te vinden. In de huizen van veel gezinnen
hangen zijn riviergezichten. Tijdens de tentoonstelling in het Stroomhuis Neerijnen in 2011 liet hij naast ander werk ook een aantal schilderijen zien waar de rivier een belangrijke plaats heeft gekregen. 
Karel heeft Betuwse wortels: zijn moeder (een Walraven) is in het begin van de vorige eeuw geboren in Gameren. Zijn grootvader van moeders zijde was hoofd van de school, ook in Nieuwaal. Zijn vaders wieg stond in dezelfde tijd in Tiel. Daar had diens vader een loodgieterszaak. Familie woonde onder meer in Zaltbommel, Haaften (een van de vroegere directeuren van de steenfabriek aldaar), Geldermalsen, Culemborg en Opheusden. Hoewel zijn vader veertig jaar in België werkzaam was en hijzelf ook in Vlaanderen geboren is, trok de Betuwe dusdanig dat zijn ouders na de pensionering daar weer heen wilden. Karel woont en werkt in Ede. 
Bezoeken aan musea en kennisnemen van het werk van de grote schilders van de eerste helft van de 20e eeuw, daar begon Loman al als puber mee. Het museum voor schone kunsten en park Middelheim in Antwerpen waren zijn eerste doelen op kunstgebied. Schilderlessen geven en binnenbrengen van kunstzinnige activiteiten in het onderwijs hadden zijn liefde. Zelf schilderen kwam zo’n 35 jaar geleden, toen hij zich erop ging bezinnen wat hij nog meer kon doen dan onderwijzen. 
Eerst probeerde hij de nat-in-nat techniek uit met aquarelverf. Niet lang daarna ontdekte hij temperaverf met haar warme, diepe kleuren. Karel zet schilderijen met vlotte penseelstreken op. Temperaverf droogt snel zodat zijn intuïtieve wijze van schilderen goed tot haar recht. Achteraf zet hij met contouren het beeld dat hij wil laten zien extra aan. Aanvankelijk gebeurde dit veelal met Oost-Indische inkt, de laatste jaren vervult het zachte potlood die rol. www.karelloman.nl

expositie juli 20 3Peter Petersen
Via zijn bronzen beelden grijpt Peter Petersen terug naar de tijd van boer en visser, en de hang naar natuur en overleven. Peter haalt zijn inspiratie voornamelijk uit de nabije natuur en maakt zijn beelden dan ook vaak naar model van oer-Hollandse dieren. In de loop der jaren heeft hij ook exotische dieren, objecten, mensen en zelfs de uitgestorven Dodo gemaakt.
Eeuwen geleden spoelde een Deense schipbreukeling bij de toentertijd voorname havenstad Harderwijk aan. De doorvertelde verhalen en belevenissen van deze voorvader van Peter Petersen, en de generaties zeelieden en bottervissers erna, hebben een basis gelegd voor Peters werken. Peter is opgegroeid in 't Gooi, maar bracht daarnaast een belangrijk deel van zijn jeugd door in Harderwijk, in de schaduw van het Linnaeustorentje. Na zich op verschillende fronten in de kunsten te hebben gemanifesteerd betrok hij met zijn gezin in 1984 een eeuwenoude boerderij tussen Maarssen en Tienhoven. 

Naast de beeldende kunst werd aanvankelijk een boerenbedrijfje in praktijk gebracht. Tussen de vogels en het vee viel het besluit om in de traditie van het realisme te gaan werken. Vanuit het atelier in de natuur van de Bethunepolder gaat hij zijn eigen gang en probeert zich niet teveel te laten beïnvloeden. Regelmatig wordt de weidsheid van de polder verruild voor het mooie Waddeneiland Vlieland, met zijn prachtige Noordzeestrand en Waddenzee als inspiratiebronnen. www.peterpetersen.nl

GESTAALD EN VOGELVRIJ 2

GESTAALD EN VOGELVRIJ

EXPOSITIE IN STAAL EN KLEUR
MARIANNE VAN DEDEM-HENSTRA en LOLKE VAN DER BIJ

Te zien van donderdag 26 maart t/m zondag 19 april

Marianne van Dedem & Lolke van der Bij

Buitenkunst - Sculpturen van RVS met kleur - Panelen met kleur - Buitenschilderijen

Lolke van der Bij
Lolke van der Bij is geboren in Friesland (1949). Hij woont al jaren in Maarssen en is werkzaam als schilder en beeldhouwer. In zijn driedimensionale werk is roestvrijstaal het meest geëigende materiaal waarmee Lolke zijn bewogenheid en gevoelens vorm kan geven. De sculpturen bestaan vooral uit abstracties. Sommige beelden zijn echter meer figuratief van uitbeelding, waarbij hij de essentie van een figuur op subtiele wijze tot uitdrukking weet te brengen. Hierbij wil hij met zo weinig mogelijk franje doordringen tot de werkelijke kern. Ieder detail dat de aandacht van de vorm kan afleiden wordt als overbodig beschouwd.
Thema's als spanning, beweging en communicatie spelen tevens een belangrijke rol in zijn werk en geven de vorm meer kracht. Naast vormgeving heeft technologie zijn warme belangstelling, hij heeft dan ook een technische achtergrond. Als ontwerper van monumentale beelden combineert hij artistiek kunnen met technische mogelijkheden. De behoefte aan eenvoud, het streven naar essentie staat centraal in het werk van deze kunstenaar.
Lolke exposeerde met succes op vele plaatsen in Nederland, België en Duitsland. Hij is de laatste jaren bezig met het combineren van materialen, soms alleen, soms met anderen. Sinds een aantal jaren werkt hij samen met Marianne van Dedem-Henstra.
www.lolkevanderbij.com – 065 3549 913 -  lolke@kunstonline.org 

Marianne van Dedem-Henstra
Marianne van Dedem-Henstra (1968) is autodidact en schildert vooral uit gevoel en vaak in ronde vrouwelijke lijnen. Door de vorm, de kleur en het gebruiken van natuurlijke materialen ontstaan er energieke bewegingsvolle beelden. Het resultaat kan abstract zijn of figuratief. Wat je ziet is van belang maar zeker ook het gevoel en de passie die zij in haar schilderijen stopt zijn voor haar belangrijk om de toeschouwer mee in aanraking te brengen. 
De materialen waarmee zij werkt zijn een mix van oud ijzer, oude tegels, bitumen, hars en moderne materialen als kaolin, epoxy en roestvrijstaal. Door de vorm en kleur van al die verschillende grondstoffen ontstaan energieke, bewegingsvolle beelden. Die zijn meestal figuratief, je kunt er als toeschouwer dus herkenbare vormen in zien. Soms schildert ze echter ook abstract. Mijn schilderijen zijn te herkennen aan hun zwierige, ronde, vrouwelijke lijnen, harmonieuze kleuren en vaak ook door een zeer divers materiaalgebruik.
Gevoel en emotie zijn maatgevend in haar werk als kunstenaar. Ze vormen haar belangrijkste drijfveren. Ze is pas tevreden wanneer ik de energie en passie waarmee ze schildert, heeft kunnen overbrengen op haar werk. En via haar werk uiteindelijk op de toeschouwer. Want natuurlijk is het van belang hoe een kunstwerk eruitziet, maar zeker ook wat het met je doet. Welke gevoelens het in je losmaakt, welke emoties je erbij voelt.
Ze laat zich graag inspireren door kunstenaars als Miro en Rodin. Daarnaast werkt ze op dit moment samen met beeldend kunstenaar Lolke van der Bij. Samen bedenken en creëren ze allerlei objecten, meestal op basis van staal, roestvrijstaal en hout. Die geven we vervolgens diepte en kleur met behulp van o.a. harsverbindingen, bitumen en pigmenten.
W.: www.mariannevandedem.nl – 065 2458 591 -  m.vandedem@gmail.com

HET BEELD VASTGELEGD
Leontien Janssen en Lucy Kersten, schilderijen
Gerda ter Keurs, beelden

Te zien van woensdag 3 juni  t/m zondag 28 juni

expositie juni 20 2In 2019 organiseerde het Stroomhuis samen met Bibliotheek Rivierenland en leden van WaardArt een programma met een kunstlezing over “Lezende vrouwen in de schilderkunst”, een silent reading session in de open lucht, waarbij de deelnemers aan deze lees sessie door de leden van WaardArt geschilderd konden worden. Op deze expositie zijn daar enkele resultaten van te zien, maar ook beelden en schilderijen geïnspireerd op de vrije natuur. Een zomers programma begonnen in 2019 waarvan naast ander beeldend werk de resultaten nu te zien zijn.

Lucy Kersten maakte na haar opleiding modevormgeving aan de Hogeschool voor de Kunsten onder andere portretten in
opdracht. Sinds enkele jaren heeft zij met veel genoegen het schilderen weer opgepakt. Haar thema is de mens in relatie tot zijn omgeving: ‘Ik houd er van mensen weer te geven in een bepaalde situatie, soms in interactie. Je bent wie je bent met en door de ander. Binding met andere mensen is volgens mij de essentie van het leven.’ Zij schildert en tekent vaak mensen in een bepaalde situatie, soms in interactie met elkaar. Hiermee wil zij een verhaal vertellen. Misschien is de mens of de situatie herkenbaar voor u en geeft u er voor uzelf een betekenis aan.expositie juni 20 3

Leontien Janssen is aquarellist. Ze schildert portretten in aquarel. Maar ook landschappen, tuinen en (bloem)stillevens. Op deze expositie is er, behalve aquarellen met het thema ‘lezende vrouwen’ en portretten, ook landschappelijk werk te zien, met name oude half vergane knotwilgen en populieren in de Heesseltse uiterwaard of wijdere omgeving.

maagd 3
Gerda ter Keurs
 is geboren in Oldenzaal. Ze volgde beeldhouwlessen aan de kunstacademie in ‘s-Hertogenbosch en behaalde daar ook haar onderwijsbevoegdheid in tekenen. Vanaf 1980 maakte ze voornamelijk portretten en grote figuratieve beelden in opdracht. Sinds een aantal jaren werkt ze ook in kleiner formaat. Gerda wordt vooral geïnspireerd door vrouwen. Zo maakte ze onder andere een serie beelden van Afrikaanse vrouwen.

In tegenstelling tot het hakken in steen, waarbij je van buiten naar binnen werkt, modelleert ze met was en klei, waardoor haar plastieken van binnen naar buiten ontstaan.

Het verbeelden van emoties en gevoelens is haar voornaamste drijfveer.

 

Nanne Balyon (1960 – Den Haag)
Nanne woont op een oude boerderij op de Marienwaerdt. Hij heeft enorme hoeveelheid werk, van portretwerk tot landschappen en stillevens. Nanne komt uit een kunstenaarsfamilie, vader en drie broers zijn allen kunstenaar: André, Nanne en Simon. Hij is de middelste van vijf broers. Nanne leerde het vak aanvankelijk van zijn broer André, maar nam later les bij Hans van Moerkerken. (Bron: Wikipedia)
Nanne Balyon 1Hijzelf is vooral geïnspireerd door zijn vader. De belangrijkste inspiratiebron in het werk van Balyon is de natuur; hij is met name bekend vanwege de manier waarop hij het licht in zijn schilderijen weergeeft. Verder is hij bekend vanwege de manier waarop hij de verschillende seizoenen weergeeft. Ook heeft hij enkele muurschilderingen gemaakt, onder meer in Almere en Amsterdam.

NAWINTEREN 1 1579637514 31.151.211.117


NAWINTEREN


ANNI BALK, BEELDEN
THEA HENNEVELT, TEKENINGEN & SCHILDEREIJEN
HANS MEERMAN, TEKENINGEN & SCHILDERIJEN



Te zien van donderdag 27 februari t/m zondag 22 maart


NAWINTEREN – BEELDEN – TEKENINGEN - SCHILDERIJEN


ANNI BALK
Mensen en abstracte vormen in één gedachte
…. creativiteit is altijd een rode draad in het leven van Anni Balk geweest. Onafgebroken heeft zij de behoefte haar ideeën te uiten en iets nieuws te proberen. Meer dan 20 jaar ontwierp en vervaardigde zij exclusieve en creatieve kleding. De laatste vijf jaar daarvan in haar eigen mode-atelier. Zij gaf daar ook les.
In 1998 besloot Anni zich meer te richten op iets wat haar al lang inspireerde: tekenen, schilderen, figuur boetseren en vooral beeldhouwen. Naast het volgen van een aantal opleidingen sloot zij zich aan bij het beeldhouwerscollectief Arnestein in Middelburg. Ook werkt Anni in haar eigen atelier. Figuratief en abstract zijn dé kenmerkende van haar beelden. Telkens opnieuw probeert Anni een beeld zijn eigen kenmerkende vorm en uitstraling te geven door te spelen met drie dimensies. 
De materialen waarmee zij werkt variëren van marmer tot speksteen, van klei tot was, van brons tot steenmortel, van keramiek tot albast. Anni Balk werkt ook in opdracht.

THEA HENNEVELT
Het werk van Thea Hennevelt toont veel kracht en passie. Natuur en mens intrigeren haar buitenmate, hetgeen in haar werk tot uitdrukking komt. En omdat het meest persoonlijke vaak het meest universele is, herkent de beschouwer zichzelf in wat zij aanraakt. Onze verbeelding is het middel waarmee we de essentie van het leven kunnen ervaren en anderen kunnen inspireren. Thea beoefent zowel teken- als schilderkunst en werkt doorgaans met verschillende materialen door elkaar om zo tot een vrijere expressie te komen. Thea drukt dat aldus uit: “Creativiteit is Levenskracht in zijn puurste vorm. De krachtigste muze is ons eigen innerlijke kind.”

Studies: Academie Arendonk met specialisatie portret en model; Academie voor Beeldende Kunsten Utrecht, grafische vormgeving en daarnaast verschillende deelopleidingen en masterclasses tekenen en schilderen.

HANS MEERMAN
Hans Meerman (Zutphen, 1950) studeert in 1975 af aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag en wordt tekenleraar in Rijswijk. In 1980 wordt hij benoemd tot docent aan de Christelijke Academie voor Beeldend Kunstonderwijs in Kampen, die in 2004 naar Zwolle verhuist en tegenwoordig ArtEZ Academie voor Art & Design Zwolle heet. Na een dienstverband van 36 jaar gaat hij in 2016 met pensioen. 

Sinds jaar en dag maakt hij tekeningen. De afgelopen jaren is het rivierlandschap tussen zijn woonplaats Kampen en Zwolle voor hem een onuitputtelijke bron van inspiratie geworden. Waar natuur zijn meest populaire thema is, is grafiet zijn meest favoriete materiaal.

“De dialoog met de natuur is voor hem essentieel in zijn werk. Daarom tekent hij direct naar de waarneming. Wanneer je goed kijkt is een landschap nooit hetzelfde. Het is voorjaar of nazomer, vroege ochtend of namiddag. Het licht verandert met het klimmen en dalen van de zon. Steeds zijn er andere details die om aandacht vragen: een groep bomen die donker tegen de lucht afsteekt, het silhouet van een nauwelijks zichtbare boerderij langs de dijk of de lange schaduwen over de weilanden ten gevolge van een laagstaande zon.
Hans is een uitgesproken tekenaar. De aantrekkingskracht van een tekening heeft veel te maken met de directheid van het medium. Ideeën van een kunstenaar krijgen op een stuk papier veel spontaner gestalte dan in bijvoorbeeld schilderijen of beelden. De sporen, die de hand achterlaat, geven rechtstreeks inzicht in het doen en laten van de maker.
Het gaat hem niet om een precieze en gedetailleerde weergave van de zichtbare werkelijkheid. Hij vertaalt met behulp van beeldende middelen datgene wat hij ziet en ervaart. Om een aansprekende tekening te maken maakt hij gebruik van allerlei formele aspecten, zoals bijvoorbeeld de compositie, het licht-donkercontrast, het perspectief en de uitdrukkingsmogelijkheden van het materiaal, in dit geval grafiet. Deze aspecten zijn eigenlijk belangrijker dan het ‘onderwerp’. De kracht van een tekening wordt mede bepaald door het expressieve handschrift van de tekenaar.”

Recentelijk is Hans Meerman ook kleine schilderingen op papier gaan maken. Hij laat zich inspireren door het Reevediep. Deze zijtak van de IJssel is door Rijkswaterstaat gegraven om bij extreem hoge waterstanden op de rivier het water sneller te kunnen afvoeren naar het Drontermeer en het Vossemeer. Op deze manier hoopt men Kampen voor overstromingen te behoeden.

VERRE VOGELS
Ien van Laanen
Patricia Suer
Angela de Vrede


Twee illustrators en een theatermaker


Te zien van vrijdag 8 mei t/m zondag 31 mei

Opening door Midas Dekkers zaterdag 9 mei 15 uur

expositie mei 20 2Patricia Suer (1957) is autodidact en geboren en getogen in het hoge Noorden. Zij heeft in haar leven een unieke combinatie van theater maken met beeldende kunst ontwikkeld. Vandaar dat het boek, dat in 2019 ter gelegenheid van haar 40-jarig jubileum
uitkwam, de titel “Spelen met Kunst” kreeg.*) 

Ruim veertig jaar geleden begon zij (solo) als (poppen) theatermaakster die voornamelijk met zachte materialen werkte. Maa
r omdat ze steeds vaker voorstellingen en-plein-air ging spelen zocht ze naar materialen die tegen weer, wind en een stootje konden. Vanaf het moment dat ze decorstukken en attributen voor haar theatervoorstellingen van ijzer ging maken bleek ze te kunnen toveren met het materiaal en ontpopte zij zich tot een talentvol beeldend kunstenaar.

In haar ijzeren werk zie je bezieling en beweging (letterlijk) en vaak humor en emoties. Uit de losse pols schept ze niet alleen draken, eenden, vogels, schapen maar ook bomen met trappen en hutten, voertuigen, fietsmobielen. Bewegende fantasieën die een wereld oproepen waar je vroeger als kind in geloofde, maar die gaandeweg in het volwassen leven verdwenen is. Waar haar kunstobjecten aanvankelijk een spin-off zijn van haar theatervoorstellingen, ontstaan er nu voorstellingen uit de objecten die ze maakt. Zo leidt een recente serie pop-up boeken tot de nieuwe voorstelling ‘Een Boekje Opendoen” en de act “De Boekenkar”.
In 2019 verschijnt er naast het boek, ter gelegenheid van haar 40-jarig jubileum, ook een documentaire met de titel ‘Theater Suer’ te zien op: https://www.parmando24culture.nl/theater-suer-documentaire/

Theater Suer heeft veel voorstellingen gespeeld voor de Nationale Parken in Nederland en op vele theaterfestivals in binnen en buitenland. In 2020 zal zij met werk en voorstellingen te zien zijn op de 49ste editie van kunstroute De Open Stal (11 juli t/m 9 augustus) in Oldeberkoop (Fr) http://www.openstal.nl

*)te bestellen via de site www.theatersuer.com

expositie mei 20 3Angela de Vrede (1949, Maastricht) krijgt haar opleiding van 1965 tot 1969 aan de Stadsacademie voor Toegepaste Kunsten van Maastricht. In 1969 ontvangt zij de Edmond Hustinx prijs. Vanaf 1969-1970 werkt zij als Illustrator in vaste dienst bij bureau Prad in Amsterdam, volgt de Cursus Creatief Pedagogisch Didactische bijscholing in 1973 en werkt daarna als docent illustreren aan de Venlose Vrije Academie, de Academie Beeldende Kunsten Maastricht en de Academie voor Kunst en Vormgeving Den Bosch. Ze werkt verder als gastdocent aan de Academie Breda, Den Haag, Hogeschool Gelderland Nijmegen, Katholieke leergangen Sittard.

Vanaf 1981 tot 2001 werkt zij regelmatig voor de Volkskrant, waar haar werk te zien is in het wetenschapskatern, het Vervolg, Kunst, Traject, Cicero. Ze tekent jaarverslagen voor Océ van der Grinten, T.N.O, Bouwfonds, V.A.M, Gasunie. Teleac, B.S.A, BrightHouse Management BV (jaarboek 2000), illustreert kinderboeken voor uitgeverij Meulenhoff, Querido, Leopold en maakt in samenwerking met Midas Dekkers, vijf kinderboeken, waarvan de laatste titel “Botjes” is uitgegeven door Querido in 2007.
Angela is auteur en Illustrator van het in 1998 verschenen kinderboek “Wat zie je dan?” uitgeverij Leopold. Naast dit boek is een tentoonstelling georganiseerd in Kasteel Groeneveld Baarn 1998 en het Natuur Historisch Museum Groningen 2000.
In 2011 wordt bij uitgeverij Querido "Ik wil vleugels" uitgegeven met tekst van Jan Paul Schutten. Ze vervaardigt natuurtekeningen voor o.a. Drukkerij Rosbeek - Nuth, Grasduinen, Natuurmonumenten, Limburg Landschap, Geïllustreerde Pers, De Levende Natuur, Grafisch Nederland 86. Ze illustreert voor schoolboeken binnenwerk en omslagen i.o.v. Zwijsen, Tilburg, Wolters Noordhoff, Groningen, Meulenhoff, Amsterdam en Thieme, Zutphen.

Solo exposities toegepast en vrij werk:
1980 Natuur Historisch Museum Maastricht
1984 Stedelijk Museum Schiedam
1984 Gasunie Groningen
1985 Historisch Museum Het Palthehuis Oldenzaal
1985 en 1989 Stedelijk van Reekum Museum Apeldoorn
1989 en 1998 Kasteel Groeneveld Baarn
1999 A.B.P Heerlen
2000 Natuur Historisch Museum Groningen
2011 Infocentrum Limburgs Landschap, expositie - Ik wil vleugels -

Groepsexposities:
2001 Bologna Italië
2001 Stedelijk Museum, Amsterdam
2001 Galerie de Verassing, Utrecht
2003 Salon Du Livre, Parijs 
2008 Open huis Millen, Sittard

Ien van Laanen, haar werk (Venlo 1956) valt op door de techniek en de beeldtaal die zij gebruikt. Ze tekent, schildert, fotografeert, verzamelt, knipt en plakt. Ze werkt met even veel gemak digitaal als analoog en maakt gebruik van alle mogelijkheden die de computer haar biedt. Haar beelden zijn meestal een mix van beide technieken en haar werk bestaat daardoor vrijwel altijd, letterlijk en figuurlijk, uit meerdere lagen.

Begint na haar kunstopleiding in 1980 met autonoom werk. Ze exposeert o.a. in het Drents Museum te Assen en in diverse galeries in Groningen en Amsterdam en ontwerpt grafiek en toneelbeeld voor het Grand Theatre in Groningen. Sinds 1990 heeft ze zich toegelegd op ontwerp en illustratie. 
Ze werkte ruim 25 jaar als illustrator voor landelijke dagbladen en tijdschriften o.a. voor de Volkskrant, ze tekent daar voor alle katernen en voorziet de populaire serie ‘Encyclopedie der Nederlanden’ van Wilma de Rek en Bert Wagendorp, van illustraties. De serie is later als boek verschenen en de illustraties zijn op originele tegels uitgebracht. De serie wordt een echte hit. Daarnaast werkt ze voor HP-de Tijd, Vrij Nederland en de Groene en wordt ze de eerste vrouwelijke tekenaar die bij Politiek in Prent exposeert waar ze tweemaal een eervolle vermelding krijgt voor haar politieke prenten.
Ze werkt voor diverse opdrachtgevers en ontwerpt beeld voor culturele en non-profit organisaties. Ze illustreert het materiaal voor de campagne van de Kinderboekenweek 2000 en ontwerpt posters voor Amnesty en de gemeente Utrecht. Voor de Stichting ‘Verdriet door je hoofd’ maakt zij het logo en illustreert het omslag en binnenwerk van het ‘Kankerwoordenboek voor kinderen’. Illustraties van haar sieren de omslagen van De Schrijfbibliotheek van uitgeverij Atlas-Contact. Zij ontwerpt posters, displays, pakpapier, T-shirts en ander promotie¬materiaal. Ze illustreert o.a. ook de covers van de Nederlandse Harry Potter, die in 2001 met het ‘Apeldoorns Uiltje’ bekroond zijn en die JK Rowling uitroept tot haar favorieten. 
Ze schrijft lesprogramma’s op het gebied van illustratie en ontwerp, geeft seminars, lezingen en cursussen en begeleidt van tijd tot tijd studenten. Ze werkt o.a. voor HKU Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.
Ien’s werk voor Harry Potter en voor de Griezelbus van Paul van Loon is onlangs nog geëxposeerd in de bibliotheek van Geldermalsen waar zij ook regelmatig tekenlessen verzorgt voor kinderen van verschillende leeftijden.
Het televisieprogramma ‘Het Klokhuis’ wijdt een aflevering aan Ien van Laanen en deze is te zien op: https://www.hetklokhuis.nl/tv-uitzending/418/Ien-van-Laanen

Ze exposeert in binnen en buitenland o.a.: 
Solotentoonstelling in 1993 te Den Haag in de 2e Kamer: ‘Van voren en Opzij’, Minister portretten gepubliceerd in Opzij bij de Interviewserie ‘De meetlat’. De Volkskrant schrijft naar aanleiding van die tentoonstelling: “Nederland kent nauwelijks vrouwelijke politieke tekenaars. De portretten die Ien van Laanen in Opzij publiceerde, maken dat gemis in één klap goed.” (Patrick v.d. Hanenberg).
Solotentoonstelling “Papieren Tijgers” in 2006 Amsterdam. Midas Dekkers schrijft hierover in de VARA gids: “Ien maakte een nog uiliger uil. Ze kan sneller scheppen dan God zijn soorten uit laat sterven.”
Jaarlijkse groepstentoonstellingen van de Stichting Pers en Prent: “Politiek in Prent” van 2000 tot 2011. 
Groepstentoonstelling 2006 Kunstenaarscentrum Bergen: “illustrators-het gebied belicht tussen autonome en functionele kunst”. 
Solotentoonstelling 2012 Nederlands Tegelmuseum Otterlo: ‘De tegels der Nederlanden’. ‘Tegels der Nederlanden prenten en tegels’ in het CBK Amsterdam.
Rondreizende groepstentoonstelling “Typisch Hollands” :
O.a. in: Huizer museum, Museum de Oude Wolden, Hasenkabinett, Duitsland. 
Werk van haar is opgenomen in de vaste collectie van het Prentenkabinet Atlas in Den Haag

2301zuidwaartsill2 ZUIDWAARTS

Keramiek en Schilderijen van Ellen Venrooij, Marcel Rus en Peter Venrooij.

ZUIDWAARTS - KERAMIEK EN SCHILDERIJEN

Te zien donderdag 23 januari t/m zondag 23 februari

Marcel Rus
Marcel Rus (Sint-Michielsgestel) maakt abstracte werken van hergebruikt textiel en acryl verf, met een boodschap. Het zijn kunstwerken met fel kleurgebruik, tastbaarheid van de textiel die rust uitstralen. Achter het kunstwerk zit meestal een verhaal.
Veel werken zijn gemaakt rond een specifiek actueel thema bv dreiging in de wereld of life events.
Marcel volgde opleidingen op het gebied (2003\2005) assembleren met leer en schilderen. Hij had exposities in de omgeving van den Bosch en nu ook boven de Waal. Hij heeft een eigen onderneming: ‘Marcel Rus Art’.

Ellen Venrooij - Claussen
Het keramische werk van Ellen Venrooij - Claussen wordt gekenmerkt door duidelijke vormgeving en harmonie. Structuren en mooie kleurstellingen bepalen de uitstraling van haar keramiek. Een persoonlijke esthetische zoektocht naar steeds weer nieuwe vormgeving. Behalve schalen, vazen en gebruikskeramiek werkt Ellen ook in vrije vormen. Afgelopen tijd werkte ze ook aan projecten in de openbare ruimte.

Peter Venrooy
Peter Venrooy woont en werkt in Zaltbommel.. Hij studeerde aan de Academie voor Beeldende Kunst te Tilburg. Hij werkt in diverse thema’s, waarbij vooral landschappen, figuurstudies en vissen de boventoon voeren. Als schilder/tekenaar legt hij zich de laatste tijd ook toe op het maken van boekillustraties. Steeds op zoek naar nieuwe uitdagingen in de weergave van de geziene werkelijkheid. Zijn schilderijen en tekeningen zijn grotendeels gefantaseerde composities, gebaseerd op de visuele indrukken opgedaan bij lange wandelingen of trektochten in de natuur. De zoektocht naar harmonie en evenwicht in alle beeldende aspecten bepalen het werk. Ook wordt zijn werk gekenmerkt door een grote gelaagdheid, aandacht voor sfeer en lichtval en door een eigen handschrift en schilderwijze.
Zijn atelier 102 is te vinden in Pand 9 te Zaltbommel

web waardart a­Ontdek de creatieve mogelijkheden van uw kind of kleinkind 

Kunstworkshops WaardArt Lente

1 t/m 15 april

Negen kunstworkshops door negen WaardArt leden voor kinderen en hun (groot)ouders!

deelname aan de workshop € 10
aanmelden met een mailtje naar
hansvernooij@planet.nl

web ad arma 2expositie beeldende kunst

Ad Arma
   
    Kunstenaar van het jaar 2007
        glasobjecten  en schilderijen

t/m zo 27 april     


open: dinsdag t/m zondag van 11 tot 17 uur
entree: gratis
NB: op Koningsdag zaterdag 26 april zal de expositie NIET geopend zijn, de UIT-spanning evenmin

Ton Jansen, oud-burgemeester Neerijnen, opende de expositie op za 5 apr

café-terras UIT-spanning geopend
vrij parkeren