Loes Theunissen

‘L’Or blanc’ - het witte goud



De sieraden van Loes Theunissen (Nijmegen) zijn niet alleen een streling voor het oog maar ook hebben ze een comfortabel draagcomfort. Zowat alles wordt honderd percent met de hand vervaardigd. Repetitieve vormen worden met Chinees porselein of Limoges porselein gegoten in handgevormde mallen, stuk voor stuk bijgewerkt en – afhankelijk van het ontwerp – met engobes gedecoreerd. Na de porselein stook volgt soms nog een glazuurlaag en tweede stook op meer dan 1300°C. Daarna worden de onderdelen tot een halssnoer, armband of oorbellen samengevoegd met zilveren componenten. Bij sommige ontwerpen worden eveneens zoetwaterparels verwerkt. Bij de afwerking is zij zeer veeleisend. Het moet perfect zijn.



Als dochter van de Nederlandse keramist Frank Theunissen is zij van jongs af aan opgegroeid tussen het keramiekgebeuren. Zij zegt hierover: “Grootvader Teun had, samen met zijn broer Gijs in Milsbeek zijn pottenbakkerij Terra, net zoals mijn vader, die de keramiekmicrobe van zijn vader overerfde, ben ik als het ware mee in het vak gerold. Als kind zat ik altijd met klei te friemelen. Het was mijn geliefde speelgoed. Thuis waren de gesprekken over glazuren, vormgeving, bakken en allerlei klei-experimenten dagelijkse kost. Tijdens de zomerstages die bij ons thuis gegeven werden, zat ik middenin de actie. Toch koos ik, op aanraden van mijn vader, na mijn middelbare studies voor een andere richting. Bij de opleiding goudsmeden aan Vakschool Schoonhoven vond ik mijn artistieke draai. Doch telkens weer dwaalden mijn gedachten af in de richting van het werken met klei.”



Loes volgde van 2004 tot 2008 de opleiding goudsmid aan de Vakschool te Schoonhoven. Daarna (2008 – 2010) deed zij praktijkscholing in de ateliers van Marc de Roeper (NL), Ronald Reijnen (NL) en Goldschmiedepunkt (D) en bij de keramisten Thomas & Katrin König (D). Sinds 2010 werkt ze zelfstandig als goudsmid. Zij pendelt op en neer tussen Nijmegen en Cordes sur Ciel (F).



Haar sieraden van porselein kenmerken zich door de contrasten die in het materiaal verborgen zitten. De speelse vormen zijn minimaal gedecoreerd.  

Het eindproduct is een zeer licht, handgemaakt sieraad met een zilveren sluiting.

Het is wit, bijna doorzichtig. Het weerkaatst het licht, het zuigt het licht op. Het porselein is vederlicht, keihard en soepel en… sierlijk.